DONATIES GOEDE DOELEN
0
6
4
0
9

Next Venue wil de wereld mooier achterlaten

Inspiratie

Tijdens ‘Elevate your event’, een bruisend event voor eventmanagers, was opvallend veel aandacht voor duurzaamheid. De boodschap van organisator Next Venue: het is onze verantwoordelijkheid om opdrachtgevers uit te leggen dat een evenement hun duurzame visitekaartje is. Met 11 populaire eventlocaties is Next Venue een serieuze speler op de eventlocatiemarkt. Dat een organisatie van die omvang stelling inneemt, juichen we bij Locaties met Meerwaarde(N) natuurlijk van harte toe.

Om het duurzame statement te onderstrepen maakte Timo Kruft, eigenaar en oprichter van Nex Venue,op het podium zijn ambities duidelijk. En dat is best bijzonder, want Timo, staat niet graag op de voorgrond. Liever is hij aan het ondernemen en nieuwe concepten aan het bedenken. Dit interview laat hij dan ook graag over aan Anne de Waal, marketingmanager van Next Venue. We spreken met haar over de duurzame ambities van het bedrijf.


Anne de Waal

Ik ontmoet Anne bij het Centraal Ketelhuis op de Wagenwerkplaats, het terrein van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, dat in 1904 werd aangelegd voor het herstellen van spoorwegmateriaal. “Hier is het allemaal begonnen, met de Rijtuigenloods”, vertelt Anne. “We wilden deze bijzondere plek behouden door het te herbestemmen als evenementenlocatie. Dat geldt voor heel veel van de locaties die we daarna erbij kregen: het zijn bijzondere gebouwen die we niet wilden niet slopen, maar hergebruiken. En waar mogelijk zo duurzaam mogelijk renoveren. Ons paradepaardje op dit moment is de Mauritskazerne in Ede. Daar zijn voor de renovatie de nieuwste technieken gebruikt, zoals monumentenglas met hoge isolatiewaarde, dampdoorlatende folie en een WKO installatie. Het gebouw heeft nu als label A+++.”

Dat is een heel bijzonder voor een monumentaal gebouw. Hebben jullie dit bij alle gebouwen toegepast?

“Gebouwen die al wat langer in onze portefeuille zitten, zijn aangepakt met de technieken van die tijd, dus daar is nog wel winst te behalen. Wanneer we een gebouw (opnieuw) gaan aanpakken of bouwen, gaan we altijd voor het meest duurzame. Bij de Midden Nederland Hallen in Barneveld zijn we nu een nieuwe hal aan het bouwen. Niet alleen worden de nieuwste technieken toegepast, ook werken we met lokale bouwbedrijven. Dat scheelt een hoop vervuilende kilometers. Het staaltransport, op een enorme vrachtwagen, duurde bijvoorbeeld maar 3 minuten”, lacht Anne.
 

Circulaire inrichting

“We kijken ook naar de inrichting. Die is helemaal compleet, techniek tot podium en aankleding. Wanneer je voor een Next Venue locatie kiest, kies je voor het hele pakket. “Onze locaties zijn standaard uitgerust van alle gemakken voor jouw evenement.  Een sfeervolle inrichting en uitstekende audiovisuele middelen staan voor onze opdrachtgevers klaar. Daarmee besparen we op vrachtwagens met stoelen en audiovisuele middelen die elke dag op en neer rijden”, vertelt Anne. “En veel van onze interieurs hebben al elders dienst gedaan, bijvoorbeeld op andere locaties. Daarbij haalt onze interieurdesigner veel spullen uit kringloopwinkels. Zo veel mogelijk circulair dus.”

Met de catering is vaak ook een wereld te winnen, hoe kijken jullie daar naar?

“Wat we serveren aan eten is puur en lokaal. Dus géén zalm want die wordt hier niet gevangen. En geen avocado’s. De enige buitenlandse producten die we serveren zijn koffie, thee en pinda’s.
We hebben één foodbook voor alle locaties. De catering voor alle evenementen wordt vers bereid bij Hotel de Werelt. Daar staat ook onze biovergister, die compost maakt van eventuele afvalresten. Tijdens events proberen we voedselverspilling zo veel mogelijk te voorkomen, ook in samenspraak met de klant.

Onlangs hebben we samen met ABN een mooi experiment gedaan. In plaats van een overvloedig buffet dat steeds wordt aangevuld en waar veel overblijft, hebben we een buffet op maat gemaakt en dit niet aangevuld toen het op was. Er is niet één klacht binnengekomen van bezoekers dat het te weinig was! En het scheelde heel veel waste. Fijn dat er een klant is die dit wilde uitproberen! We proberen nu ook andere klanten te overtuigen uit te gaan van ‘genoeg’ in plaats van ‘overvloed’. Hetzelfde doen we bij het aanbieden van handfruit. We bieden het in andere verhoudingen aan, zodat er minder over blijft.”

Mensen centraal

Goed doen voor mensen zit bij Next Venue in het DNA. Anne: “Sociaal ondernemen zit in de wortels van onze bedrijfscultuur. Zo bieden we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een fijne plek, werken we met stagiaires om te investeren in de talenten van de toekomst en bieden we Nederlandse lessen aan medewerkers met een buitenlandse achtergrond. We willen de wereld graag een beetje mooier achterlaten.

Bekijk alle locaties van Next Venue:  

Meer nieuws