Wat wil mijn bezoeker nou écht?
Maak je impact positief!De gasten voor jouw bijeenkomst kunnen natuurlijk ook thuis blijven en iets online volgen. Zonder filestress, in een joggingbroek en lekker tussen de middag een luchtje scheppen in de buurt. Hoe zorg je ervoor dat de bezoekersaantallen niet tegenvallen?
Sinds mensen weten hoe een werkdag er ook uit kan zien, zijn ze nog kritischer op bijeenkomsten waar ze (reis)tijd in steken. Hoor ik wel echt wat nieuws? Zijn er mensen die voor mij belangrijk zijn? Kan ik mijn eigen keuzes maken?
Onderzoekers hebben uitgevonden dat er drie psychologische basisbehoeften zijn waaraan moet worden voldaan, willen mensen in de actiestand komen: autonomie, betrokkenheid en competentie.
Zelf kiezen
Bij autonomie gaat het om de mogelijkheid om zelf te kiezen. Dus niet alles plenair, maar een aanvullend workshop of kennissessie programma. Bied verschillende onderwerpen en diverse werkvormen aan. Laat deelnemers zelf een keuze maken. Zo organiseert iedereen zijn eigen topdag!
Betrokkenheid
De tweede basisbehoefte is betrokkenheid: zorg dat je event een duidelijke doelgroep heeft en deelnemers onderling een verbinding ervaren. Je doet dat bijvoorbeeld door goed te benoemen welke beroepsgroepen in de zaal zitten of welk thema hen verbindt. Organiseer dat mensen in contact komen met elkaar en nieuwe mensen leren kennen. Precies dát is de meerwaarde van een event.
Boeiend & begrijpelijk
Bij competentie gaat het erom dat je deelnemer het programma goed kan volgen. Zorg daarom dat je niet in teveel vakjargon vervalt of sprekers laat wegkomen met vage terminologie. Als de teksten op het podium goed te volgen zijn haken je deelnemers goed aan bij de inhoud van je programma. En dan niet 7 sprekers lang achter elkaar, maar dat had je vast zelf ook wel bedacht.
En ook gewoon leuk
Mensen komen ook voor hun plezier naar je event. Een cultureel onderdeel, mooie aankleding, een toffe locatie, live muziek en lekker eten zijn dingen die net het verschil maken en er voor zorgen dat iedereen blij en geïnspireerd naar huis gaat.